torsdag 30. august 2012

Sukkerør sin kremet gulrotsuppe, brownies og På veggen #4

Kathleen bak bloggen Sukkerrør (som jeg leser fra start til slutt akkurat som jeg leser en bok), er veldig glad i en suppe. Hun nevner den støtt og stadig. Jeg bestemte meg for å prøve å lage den. Det var ikke så lett skulle jeg finne ut. Dette er en stor oppskrift og jeg hadde ikke en stor nok gryte. Jeg tok på meg jakke og sko og dro på oppdagelsesreise i lokale matbutikker i byen min og lette etter en stor gryte. Kjøpesenteret hadde stengt og matbutikker var min eneste løsning. Jeg var innom tre butikker og jeg fant ikke det jeg lette etter noe sted. Jeg dro hjem igjen, utmattet, sulten, svimmel og skuffet. Da jeg kom hjem oppdaget jeg at jeg ikke hadde nøklene til bygget jeg bor i. Da var det bare å snu og dra tilbake til alle butikkene jeg hadde besøkt og lete i frysediskene jeg hadde stått bøyd over og i alle hyllene jeg hadde stoppet ved. Til slutt fant jeg heldigvis nøklene mine. Jeg hadde satt meg ned på huk og sett på kasserollene på Bunnpris og da hadde jeg lagt fra meg nølene i hyllen over som jeg hadde støttet meg til. Dette er ikke første gang jeg legger fra meg viktige saker. Det hender rett som det er at jeg blir ropt opp over høyttalerne på kjøpesentre fordi jeg har lagt fra meg lommebok(det er det ekleste for da roper de opp navnet mitt), mobil og solbriller. Jeg tuller ikke, det skjer hele tiden. For bare noen dager siden måtte jeg gå og hente solbrillene mine fordi jeg hadde lagt de igjen på klesbutikken B.Young ved kassen da jeg betalte. Jeg er distre. Det hele løste seg ved at jeg møtte min søster på vei hjem og at hun sa jeg kunne låne en kasserolle av henne. Så lett, så enkelt. Det hjalp vel at i bæreposene fra matbutikken(e) hadde jeg nesten en kilo smågodt, det er farlig for meg å dra på matbutikker når jeg er sulten, jeg ser noe jeg vil ha overalt og når jeg plukker godteri mister jeg hels sans og samling og den stigende vekten av posen forteller meg ingenting.

To ganger laget jeg suppen og jeg synes den er god. Ikke verdens beste men helt okei. Jeg savnet kjøtt og tenker at det hadde passet med store kyllingbiter i den. Helt vellykket var det ikke, suppen ville ikke bli kremete fordi blenderen min var sikkert billig og ikke fungerer så godt. Jeg sprutet suppe over hele kjøkkenet. Fryktelig frustrerende var det. Jeg synes også at det var tungt for magen å fordøye all den gulroten. Jeg hadde vondt i magen, i ribbeina i flere dager etterpå. Det er gøy å prøve noe nytt og nå har jeg enda en utfordring jeg kan stryke fra listen min. Nå har jeg også kjøpt meg mine egne store, blanke kasseroller og er svært fornøyd med det.

Kasserollen jeg fikk låne av storesøsteren min er svært godt brukt.

Det ser kanskje ikke så appetittlig ut her men det var det. 



Nå er kokosmelken oppi(første gangen jeg bruker kokosmelk i mat, spennende) og det skal koke og bli tykkere noen minutter.

Ferdig! Ser ut som kjøttbiter men det er gulrotbiter som jeg ble lei av å prøve å mose. Blenderen min skal byttes ut. Ja.

Her er et bilde av den andre gangen jeg lager kremet gulrotsuppe.

Jeg var også kattevakt, igjen, i denne perioden i juli og da laget jeg to brownies, den ene til S og K, som jeg la i kjøleskapet deres som en overraskelse til de kom hjem. Den andre til meg selv.

Da jeg var kattevakt tok jeg bildet av hjorten til S og K som henger på veggen deres i leiligheten. Er den ikke lilla og fin? Stilig. Jeg har ikke spurt S om det er greit jeg tok bilde av veggdyret hennes og det hender hun leser bloggen min, kanskje går det greit, kanskje får jeg ris på rumpen. Jeg tror det går greit..Ja. 



Jeg ble liksom aldri ferdig med å ta bilde av suppen. Jeg var så stolt etterpå. Det er så sjelden jeg prøver noe nytt på kjøkkenet forstår du.



4 kommentarer:

  1. Wehiii! Suppen "min"! :D Det er skikkelig lenge siden jeg har lagd den nå, for jeg har ikke hatt stavmikser. Jeg må ta med meg den neste gang jeg er hjemme i Kristiansand. Den ligger et sted. Eller, jo, prøvde å lage den med en blender jeg lånte en gang, men det var en sykt dårlig billigblender, så det funka ikke. Men det er en stor oppskrift ja, man kan jo fryse ned! Da har man mat i lange tider. Og det er billig, for gulrøtter koster jo nesten ingenting. Det minner meg på at jeg burde lage løksuppe, for løk koster i hvertfall ikke noe! Og det er jo helt ok godt, og så kan man lage krutonger av gammelt brød.

    Elsker kokosmelk, jeg sier som min mamma sier: Alt med kokosmelk oppi blir godt!

    Liker forresten at du leser bloggen min som en bok! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg trenger ikke bare en ordentlig stavmikser, jeg trenger en fryser også. Det skal ikke være lett! Fryser har jeg tenkt å kjøpt brukt da og i den skal jeg putte masse små brød, jeg er så glad i brød! Jeg skal bake mange mange i min lille hybelovn og fryse de ned.

      Jeg har smakt løksuppe en gang og det var så godt det! Helt sykt godt! Men jeg gråt hele dagen for det luktet så sterkt. Løksuppe er jo høstsuppe! Åhh, jeg elsker høsten. Jeg husker jeg ble så fort mett og ville spise mer. Og at det var sykt mye ost oppi og at jeg tenkte at det kunne jeg klart meg uten. Løksuppe vil jeg også prøve å lage. Kan ikke du legge ut en god oppskrift til meg? Hi hi.

      Slett
  2. Jeg må prøve å lage den suppa en gang også, det så godt ut! (Veggpynten føler seg beæret som fikk være litt i rampelyset:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi hi, så bra du ikke ble sint! Den er så fin, jeg synes jeg må vise den frem for verden! Suppen anbefales! Ikke så vanskelig å lage heller(hvis du har en ordentlig stavmikser da og slipper å plages men det er jo ikke suppa sin feil at jeg ikke hadde).

      Slett

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama