tirsdag 7. august 2012

Jeg leser i august #1, tegninger fra One sketch a day & bokmåltid #1

Plantenes hemmelige liv av Peter Tompins og Christopher Bird


Plantenes hemmelige liv låner søsteren min meg i den overbevisning om at jeg kom til å like den og hun hadde helt rett. Selv kjøpte hun pocketboken på biblioteket på skolen da hun fortsatt gikk på videregående. Hun har også alltid vært en lesehest. Til forskjell fra meg leser hun all slags type faglitteratur i tillegg til romaner og annen litteratur. Jeg leser også faglitteratur dog ikke så mye av det som henne. Jeg har lest en bok om Sverige under vikingtiden og middelalderen, en bok om sminke og Norges beste profesjonelle sminkører med bilder, jeg plukker opp 1001 filmer og plater du må se og høre før du dør fra bokhylla rett som det er for å lese anmeldelser (jeg liker faktisk å lese det) og få tips til filmer og musikk. Jeg har lest en bok om slankepresset i USA og hva det gjør med kvinner, jeg har lest en liten bok om stress og suksess, en bok om hunder og hvordan å lese deres kroppsspråk, jeg har lest en bok om hundrerasen Portugiske Podengos og jeg har lest en om karma, en bok som gjorde så sterkt inntrykk på meg at den har forandret meg som person for alltid. På innsiden av den litt over tre hundre sider pocketboka Plantenes hemmelige liv er den priset til tyve kroner. Jeg liker å vite hvor mye ting og tjenester koster, jeg er litt sykelig opptatt av det. Jeg vil vite hvem som bestemmer hvor mye noe er verdt og hvorfor. Har du kjøpt deg noe nytt og viser det til meg vil jeg mest sannsynlig ødelegge stemningen med og spørre deg om prisen på varen av ren nysgjerrighet og dermed minne deg på den mye mindre lommeboken di n(uten at det er hensikten, men det skjer hver gang). Hvem er det som bestemmer hvor mye noe er verdt egentlig? Hvor mye er et menneskeliv verdt? Slikt filosoferer jeg over og tenker så dypt og lenge på at jeg ofte har hodepine når jeg kommer til overflaten igjen for å trekke luft. Hvorfor koster det penger å adoptere når det er gratis å få og lage barn? Hvor er logikken? Tilbake til Plantenes hemmelige liv, den er den første boken jeg har lest om planter (bortsett fra barneboken Den hemmelige hagen, sukk, den er så fin!) og den første boken jeg fullfører i august selv om jeg begynte på den i juli. Det tar tid å lese faglitteratur. Jeg har faktisk ikke lest noe annet ved siden av heller.

Plantenes hemmelige liv handler om planter, deres egenskaper og energien de utstråler. Det fortelles om forskere for mange tusen, hundre år siden og helt fram til det tyvende århundre og deres forsking på planter. Det er interessant. Det er blitt bevist at planter kommuniserer med hverandre og at planter har hukommelse. Dette gjør at de kjenner igjen sine eiere. Forskere har bygget apparater og fester elektroder til bladene til plantene og lest av reaksjonene de gir på en måler som tegner grader på papir. Det fortelles også at planter oppfatter musikk og at det stimulerer veksten deres. Forskere tror at planter kommuniserer med hverandre uavhengig av avstand og språk på en frekvens som vi mennesker fortsatt ikke kan registrere med kropp eller maskiner men at hvis vi finner ut hvordan de gjør det kan vi bruke samme metode til å prøve å få kontakt med liv på andre planeter. Dette er interessant lesning og underveis var jeg fengslet. Jeg er så henrykt at jeg dro til Plantasjen og kjøpte meg to planter, en Crassula Mix og en Ficus Microcarpa Gin. Jeg vil også kjøpe meg en Orkide. I begynnelsen da jeg leste boken så var jeg plaget av tanken om at det som stod var hokus pokos men det tror jeg ikke nå som boka er ferdig lest. Jeg er overbest om at planter lever (selvfølgelig) og at de kan registrere hva som skjer i deres omkrets og kanskje har de også en form for intelligens. Det er magisk. Ikke har boken bare fått meg til å gå til innkjøp av planter, jord og potter, den har også inspirert meg til å tegne planter i min lille grønne bok som heter "One sketch a day" som jeg bestilte fra Amazon.com i juli. Plantenes hemmelige liv handler ikke bare om planter, forskere og forskning. Den handler også om elektrisitet, fysikk, psykologi, universet og gårdsbruk. Dette var et godt lesetips fra søsteren min, hadde det ikke vært for henne hadde jeg aldri lest Plantenes hemmelige liv og dermed ikke hatt flere planter i leiligheten eller tegnet en plante nesten hver dag i flere dager nå. Jeg hadde aldri kommet på å lese denne boken selv, ikke om boka ble gitt ut gratis på gaten en gang. Jeg gir den fem stjerner! Jeg kan fortsatt ikke levere den tilbake til søsteren min, først skal jeg tegne av noen flere planter fra den i boken min som kalles "One sketch a day". Jeg må også se ferdig fire filmer søsteren min låner meg (aner ikke hva de handler om) og lese ferdig den tykke tegneserieboka basert på sangene til Tori Amos før jeg leverer alt på en gang. Det blir en tung bærepose. Ser så tydelig for meg at jeg kommer drassende og pesende med posen, legger den fra meg på gulvet og sier nonchalant: "takk for lånet! Alt lest, sett og fordøyd thank you very much" Sitater og bilder på slutten her:

Sitat:

Hva fremtiden enn måtte bringe, mener Vogel at hans forskning av planter kan hjelpe menneskene til å erkjenne sannheter som lenge har vært oversett. Ved å utvikle et enkelt undervisningsutstyr, som han nå er i gang med å konstruere, mener han at han kan hjelpe barn til å lære å frigjøre sine følelser og iaktta resultatene på en målbar måte. ”Dermed kan de lære kunsten å elske,” sier Vogel, ”og bli overbevist om at når de tenker en tanke, frigjør de en veldig makt eller kraft i rommet. Ved å vite at de er sine egne tanker, vil de lære å bruke tenkningen til å oppnå åndelig, følelsesmessig og intellektuell vekst. ”




Akkurat som mennesker ble plantene beruset når de fikk innsprøytninger med whisky eller gin; de sjanglet som fylliker, besvimte og kom deretter til hektene igjen, med åpenbare tegn på tømmermenn.




”Ingen av mine lemmer kan fornemme noen ting på egen hånd, ” skrev Fechner; ”det er bare jeg, ånden i hele meg, som kan sanse alt som hender meg.”




Bøker om hva mennesker kan bruke elektrisiteten til fyller i dag mer enn 500 hyllemeter i den amerikanske kongressens bibliotek; men hva elektrisiteten er og hvorfor den funksjonerer er fremdeles et like stort mysterium som på Priestleys tid.

Dette sitatet fikk jeg meg til å tenke på karakteren som Kirsten Dunst spiller i filmen Melancholia. En planet nærmer seg jorda og kan finne på å kollidere med oss og hun som Kirsten spiller blir så syk i kropp og sjel, hun føler at noe ikke stemmer da alle andre er helt fine. Sitatet:


Mange parapsykologer betrakter mennesket som en integrerende del av livet på jorden og i universet. Mennesket er, sier de, forbundet med kosmos via sitt bioplasmiske legeme og reagerer både på endringer i planetene og på andres sinnstilstander og sykdommer, på tanker, følelser, lyd, lys, farger, magnetfelter, årstider, månefaser, tidevann, uvær, sterk vind og endatil på støynivåer. Hvis det skjer en endring i universet og i miljøet, sier parapsykologene, skapes det en resonnans i menneskekroppens vitale energi som igjen påvirker det fysiske legemet.

Som den serbiskfødte amerikanske oppfinneren Nikola Tesla sa før sin død: ”Den dagen vitenskapen begynner å studere ikke-fysiske fenomener, kommer den til å gjøre større fremskritt på ti år enn den har gjort i alle de århundrer den hittil har eksistert.”





 En sopp.
 Planter oppfatter musikk og lyder på høyere frekvenser enn mennesker oppfatter. Det stimulerer veksten deres og gjør at de trives. Med andre ord kan du gjerne la radioen stå på når du forlater plantene dine. Det gjør jeg.
 Det er jo så populært med bokfrokoster. Det blomstrer av dem på nettet. Jeg skiller meg ut ved at jeg ikke spister spesielt sunn mat, jeg spiser hva jeg vil og trener som få. Majones er deilig. Det er billig kneipbrød også. Og i kaffen skal det være masse melk og sukker. Jeg er en godtemoms. Ikke var dette tidlig på morgenen, jeg spiser sjelden frokost slik, men en slags lunsj i ett, to tiden. Jeg ble sittende og lese og tegne til fem tiden helt til søsteren min kom på besøk og ville ha middag og at jeg fikset håret hennes. Nå er jeg en luring, det var vel jeg som dyttet på henne både middag og insisterte på å la meg få fikse håret hennes.
 Sent en fredag kveld med ett glass rødvin på kjøkkenbordet.


 En tegning jeg gjorde av roser hjemme til S tidligere i år.





 På besøk hjemme hos moren min hadde hun redd opp sengen til meg med blomster. Det var passende for meg som har planter sittende fast i hodet.

I knew it!!! 











2 kommentarer:

  1. Bøker må leses, enten en spiser frokost eller lunsj. Eller til et glass vin. Det burde vært anbefalt vin til bøker spør du meg!
    Særlig når en leser spesielle bøker som "Plantenes hemmelige liv" - den høres veldig interessant ut og fint at den inspirerte til tegning :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for koselig kommentar. Ja, helt enig angående vinen. Jeg har prøvd å drukket kaffe og te til også men det blir ikke det samme. Vinen gir litteraturen en liten god og varm glød! Så har jeg hørt at et glass rødvin om dagen senker blodtrykket også så da må det være greit tenker jeg.

      Slett

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama